Cherry Pop vil modernisere seksualundervisningen

Fem studerende fra Københavns Erhvervsakademi (KEA) har startet en virksomhed, som vil forbedre og modernisere seksualundervisning i skoler. Det er både en forretning og et personligt projekt for stifterne.

Det startede som et skoleprojekt med entreprenørskabstema: find en teoretisk idé, som er relateret til FNs 17 Verdensmål og brug det i udviklingen af en forretningsidé. Da idéen om Cherry Pop voksede sig større, besluttede de fem studerende at udvikle det til en rigtig virksomhed.

 

- Vi arbejdede konkret med vores forretningsmodel og med at pitche idéen. Da vi vandt de regionale mesterskaber i entreprenørskab, kunne vi se at andre også syntes at vores idé var god, siger Madeleine Malling Breen, en af Cherry Pops co-founders.

 

Ikke lang tid efter, ansøgte de studerende om at komme i praktik i deres egen virksomhed.  

   

- Da vi begyndte at pitche idéen, tænkte vi at det ville være en god idé, hvis nogle førte den ud i livet – men ikke os selv. Men da vi fik en masse positiv feedback på idéen, blev vi enige om at arbejde videre på den selv, siger co-founder Ása Valdimarsdóttir.

 

At være praktikant i sin egen virksomhed kræver en masse learning by doing, men Cherry Pop-teamet har ikke noget imod denne udfordring.

 

- Vi udfører alt det administrative og økonomiske arbejde selv, men når du arbejder for din egen virksomhed, bliver selv bogføring ret sjovt og interessant, siger Madeleine Malling Breen. 

 

Cherry Pop holder til på KEAs startup lab, sammen med en række andre startups. Det var også her, de hørte om mulighederne for funding gennem mikrolegatet.

 

- Pt. arbejder vi på at lave indhold til appen og at skabe et navn, inden vi går live med løsningen. Vi er ved at gøre strukturen for appen færdig, herefter skal vi kode og få appen ud til de testskoler, som vi allerede har kontakt med, siger Madeleine Malling Breen.    

 

”Vi vil gerne bidrage til samfundet og gøre noget nyttigt”

Idéen til Cherry Pop udsprang fra Madeleines mor, som er folkeskolelærer i Norge, som pt. er i gang med at ændre pensum for seksualundervisning i skolerne.

 

- Seksualundervisning er akavet og svært at snakke om. Og vi ville også gerne inkludere alle hudfarver og seksuelle orienteringer i vores løsning, siger Madeleine Malling Breen.   

 

Gruppen har snakket meget om, hvad de selv lærte i skolen og hvad de ikke lærte. De bemærkede også, at seksualundervisning varierer meget fra land til land, hvor elever lærer meget forskellige ting.

 

- Vi begyndte at snakke om pop art og det engelske udtryk popping your cherry, som betyder at miste sin mødom. Det er et lidt provokende univers. I starten var det en sjov idé, med en masse brainstorming, siger Ása Valdimarsdóttir.

 

Løsningen blev en app og hjemmeside med pensum for forskellige klassetrin, med grafiske tegninger, som viser emner relateret til sex og ungdom. Formålet er at skabe engagerende indhold, som kan starte samtaler, men også at lave en søgemaskine, hvor elever selv kan lære mere derhjemme, og undgå at skulle spørge i skolen.

 

- Vi har foretaget en undersøgelse blandt skoleelever, hvor 0 procent sagde, at de lærte mest om sex i skolen. De fleste lærte om det fra vennerne eller ved at se porno, siger Madeleine Malling Breen. 

 

Indholdet til Cherry Pop bliver lavet af specialister i sexologi, som underviser i seksualundervisning i skoler og som også er fokuseret på unges mentale helbred.

 

Cherry Pop-teamet er optimistiske omkring markedsbehovet for deres produkt.

 

- Folk er meget fokuserede på seksualundervisning i de skandinaviske lande lige nu, også fra et politisk synspunkt. I dag er der ikke et sted, som lærere kan bygge deres pensum omkring og der findes ikke noget materiale, som rigtigt engagerer eleverne, siger Ása Valdimarsdóttir.

 

Faget som blev starten på Cherry Pop omhandlede FNs 17 Verdensmål, et emne som mange uddannelser har fokus på i deres entreprenørskabsundervisning. For Cherry Pop er målene om øget ligestilling mellem kønnene og at skabe kvalitetsundervisning for alle blevet rygraden i virksomheden.

 

- Vores virksomhed betyder meget personligt for os, fordi vi virkelig gerne vil have god seksualundervisning og fjerne tabuerne. Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle fokusere på samfundsudfordringer i sin virksomhed. Det føles godt at bidrage til noget større, siger Ása Valdimarsdóttir.

 

Udover Ása Valdimarsdóttir og Madeleine Malling Breen, består Cherry Pop af Izabela Hetmanowska, Ludmila Zimermanova og Oddur Holm Haraldsson. 

 

Cherry Pop modtog et verdensmålsmikrolegat, med støtte fra Tuborgfondet, i november 2020.