13 aug 2020

Ladybox – Modbeviser de kritiske løver

Læs mere om hvordan idéen til Ladybox blev skabt af Camilla og hendes to co-founders, hvordan den rette investor kom med på rejsen og hvordan det var at deltage i Løvens Hule.

Ladybox gik fra menstruationsforkælelse til livstilsboks

Camilla Paulsen gik ikke med de samme drømme som hendes medstuderende på CBS. Hun glædede sig ikke til arbejdsmarkedet og udsigten til en god stilling i en anerkendt virksomhed. Hun havde nemlig fået øjnene op for iværksætteri. Hun havde stiftet bekendtskab med det på hendes bachelor uddannelse og under en vinaften i Malága fik hun med 4 veninder en idé. De ville forkæle kvinder under deres menstruation. Idéen virkede stadig god, da de to uger efter mødtes på dansk grund og dermed opstod Ladybox. Kort tid efter stiftede de 5 piger et IVS selskab og skød 10.000 kroner i projektet. 2 af de 5 medstiftere faldt hurtigt fra og tilbage stod Camilla med tvillingeparret Camilla og Christina Bilgrav. Ladybox fik hurtigt brug for en kapital indsprøjtning og her kom den første større ændring i deres koncept. De kunne mærke at der var interesse fra investorer, men at mange mænd faldt fra grundet fokus på menstruation, som var svært at markedsføre. Derfor ændrede de fokus til livstilsprodukter.

De ville modbevise de negative løver

Under deres rejse med Ladybox, så har de 3 medstifter lært meget. En af læringerne kom, da de havde en mundtlig aftale med en investor, som hoppede fra i sidste øjeblik. De havde allerede lavet ændringer i virksomheden grundet udsigten til samarbejdet. Det blev dyre lærepenge og pigerne måtte skyde 50.000 kroner i virksomheden, for at holde den kørende, indtil den rigtige investering kom. Heldigvis havde deres konceptændring skabt mere interesse blandt investorer, så efter et CVX pitching arrangement havde pigerne pludselig 13 potentielle investorer. De valgte Morten, som skød 85.000 kroner i virksomheden mod en andel på 5%. Senere købte han yderligere 10% til samme værdiansætning.

Samme uge som pigerne havde pitchet hos CVX, så deltog de også i Løvens Hule. Her blev de ikke taget godt imod og Jesper Buch gav dem blot 24 måneder, før han regnede med, at de var konkurs. De havde for lave marginer og for mange abonnementer hoppede fra.

Kritik blev til benzin på tanken

Ladybox tog kritikken til sig og brugte den som en ekstra motivation til at lykkes. De fik lavet en fordelsklub og gav mulighed for tilkøb til deres boks. De lyttede til deres abonnementer og fik forbedret deres frafald af kunder. Camilla lærte også at forhandle bedre og derfor fik de deres margin på boksene fordoblet. Ændringerne har gjort, at de har oplevet en stor stigning i abonnementer og at de i august nu kan sende 2000 bokse ud. Hør hele historien om Ladybox fortalt af Camilla Paulsen her på kanalen.

Læs hele artiklen her.

Lyt til hele episoden her.