18 jun 2020

Sprout – PR og kommunikation før salg og markedsføring

Michael Stausholm så Sprout første gang på Kickstarter. Han faldt pladask for projektet og forhandlede sig frem til de europæiske rettigheder. Michael startede projektet med to andre, men var kort tid efter alene om projektet og stiftede Sprout Europe i efter sommeren 2013. Interessen var stor og Michaels fokus på PR førte til en massiv vækst. Det gjorde at Michael købte de amerikanske opfindere ud af Sprout og overtog deres patent og rettigheder.

Iværksættereventyret som startede i Østen

Michael startede sit arbejdsliv som ‘shippingmand’ for AP Møller. I den forbindelse blev han i starten af 90’erne sendt til Østen. Efter et par år fik Michael et tilbud fra et hollansk/italiensk tøjfirma, om at komme og arbejde for dem. Michael takkede ja og endte med at arbejde for dem i 6-7 år. Michael fik et stort know-how om tøjbranchen, så da han blev træt af 10-12 timers arbejdsdage, for at tjene penge til andre, så besluttede Michael sig for at starte sin iværksætterrejse. Han startede i 2002 op sammen med en italiensk partner. Partnerskabet holdte kun et halvt år, men Michael drev sin forretning, som var bindeledet mellem europæiske tøjmærker og producenter i østen, indtil 2006. I 2006 vendte Michael hjem til Danmark og forsatte som konsulent med at rådgive danske tøjfirmaer.

Michael kunne mærke en øget fokus på bæredygtighed og arbejdsvilkår og i starten af 10’erne begyndte Michael også at holde foredrag om emnet.

Fra robotingeniører i USA til Sprout Europe

Michael fik en henvendelse fra en bekendt, som havde set en Kickstarter omkring en bæredygtig blyant, som kunne plantes når man var færdig med at skrive med den. Firmaet hed Sprout og var udviklet af 3 robotingeniører fra USA, som på platfomen havde samlet i overkanten af 40.000 dollars på en måned. Michael og to andre tog i starten af 2013 fat i de amerikanske opfindere. De tilbød dem at sælge og distribuere blyanten i norden og senere hen også Europa. De to parter blev enige om en aftale, men Michael blev hurtigt alene om projektet. Han blev derfor solostifter af virksomheden Sprout Europe. Virksomheden fik hurtigt vind i sejlene og i slutningen af 2014 var 90% af salget i Europa og blot 10% i USA. Michael betalte større og større summer til de amerikanske opfindere, som ikke lagde den samme energi i virksomheden. Michael besluttede sig derfor for at købe patentet og rettigheder, inden at virksomheden blev alt for stor. Dette blev realiseret i slutningen af 2014.

Nøglen til succes lå i god PR

Michael fik hurtigt fuldtidsansatte i løbet af 2014-15 og så begyndte det for alvor at gå stærkt. I 2016 gik det næsten for stærkt og en lang og udmattende jagt på funding trak ud og det begyndte at true Sprouts eksitens. Michael havde dog heldigvis en god bekendt i Johan Bülow, som efter en længere forhandling blev investor i Sprout og sikrede den videre vækst. Grunden til den hurtige vækst skyldes bl.a. fokus på PR og den gode historie. Hør mere om dette i teaseren herunder.

 

Læs hele artiklen her.

Lyt til episoden her.