24 nov 2020

Tre verdensmålsiværksættere vinder legater til Danish Entrepreneurship Festival 2020

Syv iværksætterhold dystede om attraktive mikrolegater på hver 25.000 kr. i en pitch-session foran tre dommere og et online publikum - tre løb hver især afsted med sejren.

I hele uge 47 har det summet af iværksætteri over hele landet, da den første online udgave af Danish Entrepreneurship Festival løb af stablen.

 

Onsdag bød på mikrolegatets pitch-session, hvor syv startups fra deres egen hjemmebane pitchede online for en dommerkomite, som bestod af Anne-Louise Thon fra SDG Invest, iværksætter og investor Sune Alstrup Johansen og Christian Vintergaard fra Fonden for Entreprenørskab.

 

De syv startups er alle verdensmålsiværksættere, fordi de arbejder aktivt med FNs Verdensmål i deres forretningsidéer. Verdensmålsmikrolegatet er et samarbejde mellem Tuborgfondet og Fonden for Entreprenørskab.

 

Fredag blev spændingen udløst, da de tre vindere, Ideel Coffee fra Cphbusiness i København, CEDI Alert fra VIA i Aarhus (som ses på billedet ovenfor) og Paint´R fra DTU i Lyngby blev kåret.

 

Paint´R vil gentænke traditionel malingemballage

De seks DTU-studerende bag Paint´R har som alternativ til den gængse malingspand udviklet en papkasse, der har plads til to poser maling, som passer ned i en rullespand. Idéen vil både skabe et mere bæredygtigt alternativt til malingspanden i plastik og reducere omkostninger, da ny EU-lovgivning vil gøre plastikspanden dobbelt så dyr som nu.

 

- Det er en validering af vores idé, og det giver os et kæmpe boost i forhold til at formidle vores idé til andre, som ikke er i malerbranchen. Det er fedt at se, at andre udenfor branchen også kan se idéen i det, lød det fra Paint’R.

 

Ideel Coffee står bag en bæredygtig, komposterbar kaffekapsel

På verdensplan forbruger vi årligt 40.000 ton plastic-og aluminiumskaffekapsler. Derfor vil iværksætterne bag Ideel Coffee introducere en hjemmekomposterbar, økologisk kapsel lavet af solsikkefrøskaller, som er et biprodukt fra fødevareindustrien og dermed upcycles som en del af forretningsidéen.

 

- Vores mission er at være forandringsagenter i hele kaffekapselindustrien. Vores drøm er at vise, at der er en bedre vej og at lede den vej, så endnu flere får øjnene op for bæredygtige løsninger. Verden og industrien står overfor nogle store udfordringer, og vi vil med vores produkt skabe en cirkulær model, hvor alle aktører vinder, og inspirere resten af branchen til at gøre det samme. Vi ønsker at gøre op med opfattelsen af, at man skal vælge mellem kvalitet og bæredygtighed og vise, at man kan få begge dele, lød det fra Ideel Coffee.

 

CEDI Alert vil gøre det tryggere at færdes alene

Mere end 50 procent af alle kvinder svarer, at de føler sig utrygge, når de færdes alene. Det har de fire iværksættere bag CEDI Alert sat sig for at ændre ved at skabe en fysisk overfaldsalarm, som alarmerer frivillige i nærområdet.

 

- Det er kæmpestort. Vi er virkelig stolte over, hvor langt vi er kommet, og det, vi har formået. Allermest er vi nok stolte over, at folk kan se potentialet i det her. Vi har brug for, at samfundet bygger det her sammen med os, og det får vi virkelig troen på, når vi kan mærke, hvordan idéen bliver modtaget, siger de fire kvinder bag CEDI Alert.

 

Læs meget mere om Danish Entrepreneurship Festival 2020 her.